تأمین برق صنایع از بخش خانگی پیشی گرفت

برای نخستین بار در چهار ماه گرم سال، میزان تأمین برق صنایع بیش از میزان تأمین برق خانگی بود.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران ضمن اعلام خبر پایان پیک مصرف برق ۱۴۰۲ و آغاز برنامه‌ریزی‌ برای گذر از پیک سال آینده به جهش در تأمین  برق صنایع اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار در چهار ماه گرم سال میزان تأمین برق صنایع بیش از میزان تأمین  برق خانگی بود.

به گزارش ایسنا، مصطفی رجبی مشهدی امروز در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر پیش‌بینی وضعیت تأمین  برق در تابستان سال آینده، اظهار کرد: بخش خصوصی ۶۰ درصد از تولید برق کشور را بر عهده دارد که در تابستان امسال خوب عمل کردند نیروگاه‌های دولتی نیز با حداکثر ظرفیت در مدار بودند.

وی افزود: یکی از اقدامات این بود که نیروگاه‌ها به موقع تعمیر شدند و با ظرفیت کامل در مدار قرار گرفتند و برنامه‌ریزی شده است که از ابتدای مهرماه نیز تعمیرات نیروگاه‌ها آغاز شود به گونه‌ای که قبل از ابتدای خردادماه در مدار قرار بگیرند.

وی با بیان این‌که علی‌رغم کمبود نقدینگی که در صنعت برق وجود داشت توانستیم از ظرفیت کامل نیروگاه‌ها استفاده کنیم و با موفقیت پیک را پشت سر بگذاریم.

این مقام مسئول با تاکید بر این‌که تاکنون ۸.۱۵ درصد رشد تولید صنایع رقم خورد که عدد بزرگی است، اظهار کرد: این در حالی است که در طول ۱۰ سال اخیر رشد صنایع حدود ۱۴ درصد بوده است و صنعت برق توانست علی‌رغم سالی بسیار گرم و شرایط خاص این اتفاق را رقم بزند.

رجبی مشهدی با بیان این‌که هشت کشور اطراف ایران دمای بیش از ۵۰ درجه را تجربه کردند و در ایران نیز ۱.۵ تا دو درجه افزایش درجه حرارت را شاهد بودیم، تصریح کرد: هر یک درجه افزایش حرارت ۱۸۰۰ مگاوات افزایش مصرف را رقم می‌زند رشد تقاضا امسال دو برابر سال گذشته شد که با تمهیدات انجام شده توانستیم با موفقیت این شرایط را پشت سر بگذرانیم.

به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران اوج بار امسال ۷۳ هزار و ۴۶۳ مگاوات بود که نسبت به سال قبل ۴۰۰۰ مگاوات افزایش مصرف صورت گرفت و این مقدار تأمین  شد و مشکلی در تأمین  برق به وجود نیامد و همچنین توانستیم بیش از هشت درصد رشد مصرف صنایع را تأمین  کنیم.

رجبی مشهدی با بیان این‌که افزایش دمای امسال در کل جهان بسیار محدود بود به طوری که در طول ۱۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، تصریح کرد: در هفته‌های آخر تیرماه و ابتدای مردادماه شرایط سختی را پشت سر گذاشته‌ایم حتی در شهریورماه نیز سه هفته گرم را داشتیم به طوری که برخی روزها بیش از ۸۰۰۰ مگاوات به مصرف برق کشور افزوده شد و در مجموع ۳۵ روز اوج بار را پشت سر گذاشتیم.

وی با اشاره به طرح تشویق مشترکان خانگی اظهار کرد: ۴۰ درصد مشترکان خانگی مشمول پاداش شدند و ۲۲۰۰ میلیارد تومان پاداش به مشترکان خوش مصرف پرداخت شد و برای اولین‌بار در چهار ماه گرم سال میزان تأمین  برق صنایع بیش از میزان تأمین  برق خانگی بود و علی‌رغم ناترازی برق توانستیم با انجام اقداماتی برق بخش‌های مختلف را تأمین  کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته بین وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مقرر شده ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع احداث شود که تاکنون دو واحد نیروگاهی احداث شده و دو واحد دیگر نیز احداث خواهد شد و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی دو سال آینده ۱۰ هزار مگاوات در مدار تولید قرار می‌گیرد که بیش از ۵۰۰۰ مگاوات آن تاکنون عملیات‌اش آغاز شده است.

وی با اشاره به میزان خاموشی صورت گرفته در شبکه اظهار کرد: طول شبکه سراسری برق ۱۰۰۰ کیلومتر است که تحت تاثیر پدیده‌های جوی قرار می‌گیرد و این موضوع در سراسر دنیا اتفاق می‌افتد. در سال ۱۴۰۱ معادل ۳۷۹ دقیقه در سال به ازای هر مشترک خاموشی اتفاق افتاد که نسبت به سال قبل ۲۰ درصد در بخش توزیع کاهش یافت.

پنج‎ ‎شرکت در صف عرضه اولیه بورس
پنج‎ ‎شرکت در صف عرضه اولیه بورس تهران
سود سپرده‌های بانکی، معاف از مالیات (2)
سود سپرده‌های بانکی، معاف از مالیات
Identifier Free Crude Oil Tanker Galveston Texas
مذاکره مستقیم خریداران خصوصی چینی با ایران
قدر می‌توانیم ارز از کشور خارج کنیم؟
چقدر می‌توانیم ارز از کشور خارج کنیم؟
نرخ رشد نقدینگی نزولی شد
نرخ رشد نقدینگی نزولی شد
خاندوزی
خطر ناترازی در کمین بودجه ۱۴۰۳ ‏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *